יוגה לילדים תוכנית העשרה

 
 

יוגה לילדים  -  אלון הגליל , ד.נ. המוביל, מיקוד: 17920

"גרם של תירגול שווה לטונות של תיאוריה"  שיבננדה

תנוחה  נשימה  הרפיה

 יוגה פירושה אחדות. זו שיטה עתיקה וחכמה המובילה את המתרגל לשליטה בגופו ולשלווה ברוחו.

אודות התוכנית

הערכת תוכניתנו


הממצאים לקוחים מהערכת תוכניתנו, ע"י מחלקת ההערכה של קרב


3. הממצאים
3.1 יוגה לילדים – גיא דקל יוגה לילדים - 1715
תכנית "יוגה לילדים" חושפת בפני ילדי הגן עם עולם היוגה. הילדים לומדים לתרגל תנוחות יוגה עיקריות ולבצע תרגילי נשימה והרפיה. התרגילים משתמשים בדימויים מהטבע, משחקים, מוסיקה ועוד.
ההערכה של תכנית זו מתבססת על 5 תצפיות של רכזות גנים ותצפית אחת של רכזת הדרכה; ו-5 שאלוני משוב שנתקבלו מגננות. התצפיות בוצעו ב-3 יישובים (כולם באזור הצפון). 2 הינם גני חובה, 2 גני טרום חובה ו-2 גנים מעורבים. ב-2 גנים העבודה עם כל הקבוצה, וב-4 עם חצי קבוצה. בנוסף, נתקבלו שאלוני משוב מ-3 מדריכי התכנית.
מאחר והערכת תכנית זו מתבססת על גני ילדים מעטים, הצגת הממצאים לא תעשה בנפרד לכל אחד ממקורות המידע, אלא במשולב עבור כלל המקורות ובהתייחס למימדים השונים שהוערכו.
באופן כללי, הן רכזות הגנים ורכזת ההדרכה והן הגננות נתנו הערכה גבוהה עד גבוהה מאוד בהתייחס לכל ארבעת המימדים המאפיינים את שיעור קרב בפעולה.
בהתייחס למימד המדריך נתקבלו הערכות חיוביות המתייחסות לרגישות של המדריך לקבוצה ככלל ולכל ילד בפרט. רגישות זו מתבטאת, בין השאר, בהתאמה של המשימות ליכולת הפיזית של הילדים. השיעור מתנהל באווירה רגועה ומאפשרת, תוך שמירה על גבולות בנועם. המדריך מבטא ידע רב בתחום.
"המדריך מבטא את הידע הרחב שלו בתחום היוגה בשפה ובמושגים מותאמים לגיל הילדים" [רכזת גנים]
"המדריכה והתאימה את המשימות לגיל הילדים וליכולותיהם הגופניות" [רכזת גנים]
"יש קשר מצויין עם הילדים"  [רכזת גנים]
"המדריכה אהובה בקרב ילדי גן שיבולת. הילדים מצפים לה מדי שבוע. מחדשת ומפעילה את דמיונם. מאתגרת"  [גננת]
"המדריך מקצועי, אוהב את עבודתו, אהוב מאוד מאוד על הילדים. הם מחכים לו בקוצר רוח. הוא מבין את צורכי הגיל הרך ואני מאוד מרוצה"  [גננת]
גם בהערכת מימד האקלים בשיעור נתקבלו הערכות גבוהות המבטאות שביעות רצון רבה מהאווירה הנעימה והרגועה השוררת בזמן השיעור. המדריך סבלני, גם כלפי ילדים שקשה להם להשתתף בשיעור. השמירה על הגבולות נעשית ללא הרמת קול. לילדים ניתן משוב חיובי ענייני ולא סתמי.
"המדריך מתמודד עם בעיות משמעת בנועם אינו מרים את קולו"  [רכזת גנים]
"המדריך נותן משובים חיוביים עניינים לא סתמיים"  [רכזת גנים]
"האווירה נעימה וזורמת הילדים קשובים ונראה שעוברת עליהם חוויה רגשית מהנה"  [רכזת גנים]
"המדריך מסתדר נהדר עם הקבוצה" [גננת]
בהערכת הציר התוך אישי נתקבלה הערכה גבוהה, אולם מההערות הפתוחות עולה כי בשל אופיו של השיעור אין בו כמעט מקום ליצירתיות או ליוזמה וחקרנות – התרגילים מובנים וברורים מראש. החוויה בשיעור הינה חוויה חושית מוטורית המשולבת בהנאה. ההתפתחות הקוגניטיבית הינה בעיקר בהקשר הלשוני – סביב המושגים החדשים הנלמדים בשיעור.
"ביוגה התרגילים מאוד מובנים וברורים פחות מתאפשרת יוזמה לחקירה עצמית" [רכזת גנים]
"אין מקום ליצירתיות, הכל מונחה" [רכזת גנים]
"מתאפשרת חוויה חושית מוטורית תוך הסמלת המושגים. הילדים מבינים את התכנים" [רכזת גנים]
במימד ההנאה והעניין בשיעור נתקבלה הערכה גבוהה מאוד, ומההערות הפתוחות עולה כי לשיעור כמעט ואין חלק פרונטלי (למעט ההדגמה של התרגיל), השיעור כולו בנוי מהתנסות של הילדים. לשיעור הרכב דידקטי מצויין, המתבסס על מבנה קבוע. האביזרים איכותיים ומתאימים לנושא השיעור, למרות שמדובר באביזרים פשוטים (למשל, בשיעור העוסק בט"ו בשבט, האביזרים היו ענפים אמיתיים של עץ). הפעילות מותאמת לגיל, ומגלה גמישות בהתאם לגיל הילדים בגן.
"חלק ניכר מהשיעור מזמן למידה התנסותית ופעילה. לא קיים חלק פרונטלי רק בהדגמת תרגיל" [רכזת גנים]
"השיעור מבוסס על הדגמה ופעילות משותפת עם הילדים עם אביזרים פשוטים אך איכותיים" [רכזת גנים]
"נראה שכולם חווים חוויה משמעותית רגשית וגופנית" [רכזת גנים]
בנושא הקשר עם הגן ציינו הן רכזות הגנים והן הגננות כי בכל הגנים התקיימה בתחילת השנה שיחת תיאום ציפיות בין המדריך לגננת, ובחלק מהגנים מתקיימת שיחת תיאום ציפיות בין המדריך לגננת לפני כל שיעור.
"התקיימה שיחה בין המדריך לגננת בתחילת השנה לתאום ציפיות. קיים קשר רציף ביניהם" [רכזת גנים]
"שיחה לפני כל שיעור אם קיימות בעיות מיוחדות שעל המדריך להתחשב בהן לפני ובמהלך השיעור" [רכזת גנים]
המדריך מתחשב בצרכי הצוות ומשתמש בצוות באופן מושכל. הגננות הנוכחות בשיעור עושות זאת חלקן כתמיכה למדריך וחלקן כדי לסייע בנושאי המשמעת.
יש התאמה בין נושאי התכנית לבין הנושאים הנלמדים בגן, וחלק מהגננות מיישמות חלק מהדברים הנלמדים בשיעורי התכנית גם בפעילותן השוטפת בגן (למשל, את נשימות ההרפיה).
"המדריך משלב את שעורי היוגה עם סמלים הנלמדים בגן... הגננת נעזרת בכלים מסויימים אותם לומדת עם הילדים" [רכזת גנים]
ציוד של התכנית לא נשאר בגן, אולם נראה שאין בכך צורך. בחלק מהגנים ציינו הגננות שנשארים חומרים להמשך פעילות, אם כי לא ברור מהם החומרים אליהם התייחסו הגננות.
התכנית הוצגה להורים בחלק מהגנים, ובכמה גנים גם התקיימה פעילות משותפת עם הורים.
בהתייחס להשתלמויות וליווי של מדריכי התכנית ציינה רכזת ההדרכה שמנהל התכנית מקפיד על הכשרת המדריכים, וגם הוא עצמו ממשיך להתפתח ולהשתלם. גם רכזות הגנים ציינו שקיימת הקפדה רבה הן על בחירת המדריכים והן על המשך הכשרתם במהלך העבודה בגנים. מנהל התכנית מקיים תצפיות על מדריכיו ונותן להם משוב.
נתונים אלה נתמכים גם במשובי המדריכים שהשיבו לשאלון. כל המדריכים ציינו שהם השתתפו השנה בשלוש עד ארבע השתלמויות, והמדריכים החדשים בתכנית השתתפו בהשתלמויות למדריכים חדשים הן מטעם קרב והן מטעם התכנית בה הם עובדים. המדריכים גם קיבלו כולם ליווי אישי (2-20 פעמים) וציינו שהוא תרם להם להתמודדות עם בעיות בכיתה ולתהליכי למידה וצמיחה אישיים שלהם.
נושאים נוספים שהועלו בשאלוני המשוב הם: התאמה של שעת הפעילות ליכולת הריכוז של ילדי הגן, התאמה טובה יותר של המוסיקה לשיעור, ויתור על העיסוק במושג "שיווי משקל" שהוא מופשט מדי לילדי הגן. אחת מרכזות הגנים הביעה צער על כך שהגננות אינן רואות ביוגה תכנית קבועה לשנים, דבר הפוגע ביציבות מערכת העבודה, ומאידך אחת הגננות ציינה שהיא תבחר בתכנית היוגה גם בשנה הבאה. 

סיכום הממצאים
תכנית זו הוערכה ב-6 גנים וקיבלה הערכות גבוהות בכל הגנים בהם הוערכה ומכל מקורות המידע שנאספו. המדריכים יוצרים קשר מצויין עם הילדים, מעבירים את החומר בצורה המותאמת לגיל הילדים, מתמודדים היטב עם בעיות משמעת, ונותנים לילדים חיזוקים חיוביים אישיים. בהתייחס להערכת הציר התוך אישי צויין כי בשיעור יוגה אין מקום לסקרנות ולהבעת יוזמה, מאחר והתרגילים קבועים מראש והילדים מתבקשים לבצע תרגילים אלה.
קיים קשר הדדי בין התכנית לגן, המתבטא בהתאמה של תכני השיעורים לפעילות השוטפת בגן מחד, ויישום של נושאים הנלמדים במסגרת התכנית בפעילות השוטפת בגן מאידך (כדוגמת נשימות ההרפיה).
מתקיימות השתלמויות למדריכי התכנית, והמדריכים השתתפו בהשתלמויות. המדריכים מקבלים גם ליווי אישי.
גם הגננות הביעו שביעות רצון גבוהה מפעילות התכנית המתבטאת הן בהערכה המספרית והן בהערכה המילולית. הן ציינו לטובה את המדריכים, ואת הקשר בין המדריך לבין הגן.
לשאלון המדריכים השיבו 3 מדריכים ונתקבלו מהם תשובות שונות בדבר הקשר של התכנית עם הגן ונכונות של התכנית להיענות לשינויים בגן. 


יוגה בכל בית